Preventief sparren

In de Know-your-customer wereld werken de banken met verschillende risicoscores. De risico’s die ze identificeren leiden tot een uiteindelijke risico classificatie wat voor jou als klant gevolgen heeft.


De meeste klanten van de bank hebben een neutrale risico score. Dit betekent dat ze regulier transactieverkeerd vertonen en er geen verhoogde risico’s zijn geconstateerd die de bank in de gaten moet houden.


Een klein gedeelte van de klanten heeft de risicoscore Medium/midden. Dit betekent dat er risico’s zijn geconstateerd in het transactieverkeer, dan wel de branche waarin je actief bent. Dit heeft tot gevolg dat je eens in de 3 jaar onderzocht wordt en onder verscherpt toezicht staat bij transactiemonitoring. Het kan dus zijn dat ieder vlaggentje wat gedetecteerd wordt bij transactiemonitoring, leidt tot een vervroegde review die eerder plaats vindt dan de gestelde 3 jaar. Dit kan dus ook tot gevolg hebben dat je vaker lastiggevallen wordt door de bank met vragen over je rekening.


En nog kleiner gedeelte beland op de risicoscore High/Hoog. Dit betekent dat de bank risico’s heeft geconstateerd die eigenlijk onacceptabel zijn voor de bank maar er geen genoeg grond is om afscheid te nemen van de klant, juridisch gezien. Echter kan dit ook betekenen dat je actief bent in een sector/branche waarvan De Nederlandse Bank heeft gezegd dat het een hoog risico is en dus dat deze klanten onder verscherpt toezicht moeten staan. Als je in de risicoclassificatie Hoog bent beland bij de bank betekent dit dat je eens per jaar wordt onderzocht en onder verscherpt toezicht staat bij transactiemonitoring. Het kan dus zijn dat je vaker dan eens per jaar wordt lastiggevallen met vragen vanuit de bank. Deze risicoclassificatie wil je dus voorkomen.


De kleinste categorie klanten van de bank krijgt de risicoclassificatie Onacceptabel. Dit heeft grof weg de betekenis dat je de bank moet verlaten omdat de bank niet langer zaken met je wilt doen. Deze risicoclassificatie kan door meerdere factoren veroorzaakt zijn:


  • Je hebt niet op tijd geantwoord op de vragen van de bank en wordt bestempeld als non-coöperatief. Dan heeft de bank niet voldoende informatie om het onderzoek af te ronden en wordt de rekening afgewikkeld. Echter zijn er per bank nog wel loopholes waardoor je alsnog je rekening mag behouden.
  • Je wordt verdacht van mogelijke witwasconstructies en/of andere risico’s en bent om die reden op onacceptabel geclassificeerd. Dit is echter heel lastig te bewijzen voor de bank. Hier zijn dus voor jou als klant ook nog loopholes in te vinden. Ik kan je hierbij helpen. 
  • Je hebt wel gereageerd naar de bank toe, echter laat en vaag omdat je niet het achterste van je tong wil laten zien. Je vind namelijk dat de bank niet alles hoeft te weten en acht je privacy geschonden. Hierdoor heeft de bank nog steeds niet alle informatie die ze nodig hebben om het onderzoek af te wikkelen en bestempelen je nog steeds als non-coöperatief. Hoe geeft je nou antwoord richting de bank zonder dat jij het gevoel hebt dat je het achterste van je tong laat zien? Maar wel net voldoende zodat je gewoon je rekening mag behouden? Met die vragen kan ik je ook helpen omdat ik vanuit mijn werkverleden weet welke antwoorden de analisten van de bank zoeken!


Je wilt het liefst in de eerste (neutrale) risicocategorie belanden om te voorkomen dat je met regelmaat onderzocht wordt. Het is namelijk niet wenselijk dat er een analist eens in de zoveel tijd in je rekeningverkeer zit te neuzen, dit zijn immers jou financiën en die zijn privé. 


Ik kan me voorstellen dat je ook aan mij niet helemaal transparant zou willen zijn, daarom is het ook mogelijk om te sparren. Hierin kan je mij vrij vragen stellen en ik kan deze vragen zo goed als mogelijk beantwoorden, zodat je inzicht krijgt in waar de bank nou naar kijkt. Of wat nou vraagtekens oproepen en welke invloed u als klant hier zelf nou op heeft.